Harmonie Wierden

A-slagwerkensemble

Slagwerk Concours 2019

Het slagwerkensemble van de vereniging bestaat uit ongeveer vijftien gevorderde muzikanten. Minstens drie keer per jaar wordt door de slagwerkers een concert verzorgd. Regelmatig neemt de groep ook deel aan slagwerkconcoursen van de KNMO. In 2019 ging het A-slagwerkensemble tijdens een concours in Etten-Leur met een welverdiende eerste prijs in de tweede divisie naar huis. Daarnaast  maakt de groep ook leuke muzikale uitstapjes zoals Boulevard Outdoor. Ook werkt de groep geregeld samen met de slagwerkgroep Advendo Percussion Ensemble uit Nijverdal. In 2023 deden deze twee groepen mee aan de Indoor Percussion wedstrijden van CGN.

IMG 20181020 WA0000

Dirigent

Het slagwerkensemble staat onder leiding van Perry Reimink uit Haarle. Perry is sinds 2007 als instructeur aan Harmonie Wierden verbonden, maar daarnaast als instructeur, docent en professioneel muzikant actief bij andere verenigingen. Zijn opleiding begon op 7-jarige leeftijd bij de Hellendoornse Harmonie. Perry volgde drumles en klassiek slagwerk aan de Muziekschool Twente en nam deel aan verschillende slagwerkprojecten in Nederland. Geïnspireerd door de veelzijdigheid van het slagwerk koos hij voor een slagwerkopleiding aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle waar hij studeerde bij Jan Wissink, Peter Prommel en Jan Roel Hamersma.

Het repertoire van het slagwerkensemble bestaat uit uiteenlopende werken. Zo wisselt het ensemble vaak tussen werken voor gestemde en ongestemde slagwerkinstrumenten. Bij de gestemde werken zijn duidelijke melodieën te herkennen, gespeeld door het melodische slagwerk (xylofoon, marimba, klokkenspel en vibrafoon). Bij de ongestemde werken wordt het stuk bepaald door ritmes welke op verschillende trommels en effectinstrumenten worden gespeeld. Daarbij wordt steeds vaker het drumstel ingezet. Op deze manier wordt er voor gezorgd dat het programma steeds weer uitdagend is voor zowel de muzikanten als het publiek. Het slagwerkensemble weet bovendien regelmatig muzikale nummers ten gehore te brengen met gebruik van andere middelen dan de normale slagwerkinstrumenten.

Wij repeteren op de maandagavond van 19:30 tot ongeveer 21:30 in het gebouw aan de Anjelierstraat 8a. Wees vrij om een keer te komen kijken en luisteren